به گزارش خبرنگار بازار انرژی، در ابتدای این نشست حسین باقری مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیجفارس به تشریح جزییاتی از این مجموعه پرداخت و گفت
: این شرکت در سال 1391 با نام پرتو انرژی خلیجفارس تأسیس شد. پس از آن در مجمع عمومی سال 97 نام شرکت به پرتو بار فرابر خلیجفارس تغییر کرد
.
به گفته وی در حال حاضر این شرکت با در اختیار داشتن 1405 واگن باری یکی از پویاترین شرکتها در زمینه حملونقل بار است
.
مدیرعامل حپرتو به افق 10 ساله پیش رو مبتنی بر سیاستهای تعریفشده از سوی سهامداران این مجموعه اشاره کرد و گفت: بر این برنامهریزی شامل قرار گرفتن در میان برترینها از لحاظ تعداد واگن و سهم از بازار است
.
باقری با اشاره به اینکه بر اساس محاسبات عملکرد سال 1401، حپترو دو درصد افزایش نسبت به 1400 داشته است، گفت: این در حالی است که در صنعت حدود 5 درصد رشد منفی برای سال گذشته به ثبت رسیده است.
مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیجفارس با بیان اینکه داراییهای این مجموعه عمدتا واگن است، گفت: حپرتو 1405 واگن در اختیار دارد که از این تعداد 771 واگن اختصاصی و ملکی است که 55 درصد کل ناوگان را تشکیل میدهد
.
به گفته وی 200 واگن لبهبلند طی دو سال گذشته به این مجموعه اضافهشده و سیاست شرکت توسعه ناوگان ریلی بهخصوص حملونقل مواد معدنی است
.
وی به 5 پروژه عملیاتی و در دست اجرا این مجموعه اشاره کرد و افزود: یکی از این پروژهها حمل بار شرکت پارس فولاد سبزوار است. در این قرارداد بهطور ماهانه حمل 75 هزار تن با اختصاص 300 واگن تا سال 1405 قرارداد منعقدشده است. پیشبینی میشود با این قرارداد بلندمدت، دائمی و با افزایش ظرفیت همراه باشد
.
مدیرعامل حپرتو گفت: پروژه مهم دیگر حمل مواد نفتی گازوییل و مازوت برای شرکت پخش فرآوردههای نفتی است که این قرارداد هم بلندمدت و دائمی است
.
باقری با اشاره به اینکه بخشی دیگر از پروژه عمدتا با واگنهای پایه کوتاه برای انتقال محصولات دو شرکت فولادی است، افزود: در بخش بینالمللی هم از سال گذشته بهصورت جدی در حال فعالیت هستیم و 20 هزار تن بار طی سال گذشته و دو ماه ابتدای امسال به ترکیه ارسال کردیم که بعد از زلزله ترکیه فعلا از این بازار خارج شدیم
.
باقری در ادامه با تأکید بر اینکه در حال حاضر برای تمامی واگنها حتی مازاد ظرفیت موجود، قرارداد بار داریم، افزود
: برنامه احداث کارخانه فولادی هم در مجموعه هلدینگ وجود دارد و طی یک الی دو سال آینده بهرهبرداری خواهد شد
.
به این ترتیب با راهاندازی این کارخانه با واگنهای ملکی، اقدام به حمل بار هلدینگ خواهیم کرد
.
وی اظهار امیدواری کرد: طی یک الی دو سال آینده زنجیره در این مجموعه کامل میشود. به این ترتیب مجموعه کامل بار، حمل لجستیک و بخش تعمیری و لوکوموتیو را در اختیار هلدینگ خواهد بود که ریسک شرکت را بهشدت کاهش داده و حتی به صفر خواهد رساند.
نگاهی به صورتهای مالی
در ادامه این نشست محمد وثوقی مدیر مالی مجموعه حپرتو به تشریح صورتهای مالی پرداخت
. وی در این باره با اشاره به اینکه سود ناخالص نسبت به سنوات گذشته از سال 98 تا 1401، روند صعودی داشته است، گفت
: سود ناخالص در سال 1401 به 908 میلیارد رسیده است که عمدتا به دلیل افزایش درآمدهای عملیاتی بوده که طی دو سال گذشته به دلیل سرمایهگذاری در واگنهای لبهبلند بوده است
.
به گفته وی این پروسه علاوه بر درآمدزایی، به دلیل سرمایهگذاری در استارت کار، هزینهها را بالا برده که از سال 1402 به بعد این بخش کاهش خواهد یافت
.
سود و زیان عملیاتی نشان میدهد که در سال 1401 این رقم 787 میلیارد بوده که موضوع آن افزایش سرمایهگذاری بوده است
.
وثوقی تأکید کرد: در این مجموعه هزینههای مالی یک روند مشخصی را طی میکند و درآمدهای غیرعملیاتی هم افزایش یافته که حاصل فروش ضایعات بوده و در سالهای قبل نبوده است
.
وی به پیگیری برای استفاده از معافیتهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: سود خالص سال آخر حپرتو نیز 564 میلیارد بوده است. با توجه به موضوع ماده 132، بند 3، مربوط به معافیتهای مالیاتی برای سرمایه گذاری، در حال پیگیری هستیم تا از این معافیت استفاده کنیم
.
پریا نجفیان، مسئول ارزشگذاری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه مفروضات در ارزشگذاری نرخ تورم، نرخ دلار است، اظهار کرد
: شرکت در سال 1402 در 6 ماهه، تعداد 40 واگن لبهبلند به ناوگان اضافه کرده که در روند ارزشگذاری 1402 مورد ارزیابی قرارگرفته اما برای سالهای آتی هیچ افزایش واگنی لحاظ نشده است.
وی تن کیلومتر را هم برای سال 1402، متناسب با 1401، معادل 800 هزار تن بار برای واگن لبهبلند و 700 هزار برای لبهکوتاه اعلام کرد و افزود: این متغیر هم برای سالهای آتی ثابت در نظر گرفتهشده است
.
نجفیان با تأکید بر اینکه از 5 روش ارزشگذاری برای این شرکت استفادهشده است، گفت: در نهایت ارزش کل شرکت 691 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 460 تومان محاسبهشده است
.